Jdi na obsah Jdi na menu
 



Obrazek

Úvodem:

  • Na této stránce v 1. části popisuji jak má portrét vypadat a jaké portréty kreslím na zakázku
  • ve 2.části popisuji pro zájemce "krok za krokem" postup kresby při kreslení portrétu


 


Dva základní požadavky na dobrý portrét:

 
  1. Portrét i karikatura musí zachytit věrnou podobu modelu
  2. Portrét musí být uměleckým dílem

Ad.1: Věrná podoba – podobnost:

  • věrná podoba neznamená přesnou podobu. Tou je fotka. (Někdy i ta ne – někteří lidé jsou přece "nefotogeničtí".) Srovnejte zdařilou karikaturu – člověka poznáte i když to není "přesná" podoba
  • podobnost je jen tehdy, když jsou zachovány charakteristické rysy, které se ale mohou přehnat – velký nos zvětšit, malý zmenšit, … . U portrétu se tolik nepřehání, charakteristické rysy se musí "umět" zachovat a jen mírně zvýraznit (například hloubka očí, …)
  • skuteční "mistři" portrétisti se dokážou tak vcítit do modelu, že zachytí i povahu – charakter a "duši" člověka. Charakter bývá vepsán do tváře – je to zrcadlo duše. (Lze to však pouze při malování podle živého modelu, neboť z fotky se maluje vlastně jen portrét fotky, nikoliv portrét osoby.)
    CITUJI: "… umění kreslit znamená umět se dívat …" / Pablo Picaso

Ad.2: Portrét musí být uměleckým dílem:


    V tomto ohledu záleží na:
  • kompozici díla (správné zasazení modelu do formátu) – je to celá věda, zde na to není dost místa
    CITUJI: "… kompozice znamená nalezení souladu různorodostí …" / Platón
  • osvětlení (pomocí světla a stínu zachytíte "náladu" a "hloubku" obrazu) – nejlíp to uměli Staří Mistři
  • kritičnosti (zachytit pravdu, ale ne "přísně" věrně – "baculatější" dívku zeštíhlit, "zlé" oči zjemnit, … – pokud portrét má jeho majiteli dělat radost, nebo naopak zvýraznit, je-li to uměleckým záměrem (např. u podobizny Harpagona apod.)

 


Celý text včetně ukázek obrázků najdete na stránce

http://www.portrety.eu



 

Kreslíme portrét - postup práce:

Krok za krokem:

  1. krok obr.: 05
    nejdříve nakreslím horní tvar hlavy a účesu, odhadnu výšku čela a umístím obočí
  2. krok obr.: 06, 07
    nakreslím linii očí. Zde je veledůležité vidět přesně jejich tvar, vzájemný rozpal a umístění v obličeji. Každé oko má svoji podélnou a příčnou osu a typický tvar. Oči mají vůči sobě a uvnitř obličeje pro každou osobu typickou polohu rozhodující pro podobu člověka. Toto je potřeba umět vidět a zatím jen jemně zachytit jejich kontury a linii na papír.
    Chcete-li modelu zalichotit, můžete oči v poměru k hlavě zvětšit, ale ostatní atributy - tvar, směr os, poloha a rozpal musí být zachovány
  3. krok obr.: 08
    kreslím linii nosu, ústa a uší. Velmi důležité je zachytit jejich tvar, polohu v obličeji a poměr k ostatním částem.
    Poměry a poloha jednotlivých částí obličeje se vlivem perspektivy s různou polohou (nakloněním) hlavy značně mění. Prohlédněte se v zrcadle při přímém pohledu, při natočení, zaklonění a předklonění hlavy.
    Vidíte, jak např. při zaklánění hlavy jdou uši dolů a při předklánění nahoru?
    U nosu je důležité všimnout si vzdálenosti nosních dírek od očí. I dlouhý nos nemusí mít vždy nosní dírky dále od očí. Hodně záleží na sklonu hlavy - při zaklonění se nos opticky zkracuje, při předklonění prodlužuje
    Poznámka: V knižních příručkách o kreslení toto bývá velmi názorně graficky vysvětleno pomocí kružnic, elips, různých os a figurek. Pro pochopení perspektivy je to výborné, ale pro kresbu portrétu je důležitější "umět to vidět" přímo na modelu, který kreslíte
  4. krok obr.: 09, 10
    celé toto dílo uzavřu do tvaru obličeje, načrtnu krk i ramena. Velmi přísně porovnám podobu modelu s kresbou. Nyní je čas na případné korekce a úpravy. V této fázi už musí být podoba modelu vidět. Pokud se dle mého návodu učíte kreslit, nepokračujte dále, dokud nevidíte podobu. Nakreslete co nejvíc portrétů do tohoto kroku. Dokud nezvládnete zachytit podobu v této "liniové" části, nemá cenu pokračovat.
  5. krok obr.: ... až 11. krok ...
     

Celý text včetně ilustračních obrázků najdete na stránce

http://www.portrety.eu/kresba.html


Kresba portrétu – otázky a odpovědi

  1. Otázka: Je lepší kreslit portréty podle fotky, nebo podle modelu?
    Odpověď: Záleží na zkušenosti malíře. Pro začátečníka je určitě lehčí kreslit podle fotky - ta se nehýbe. Podle fotky se také učíte kreslit snadněji. Ovšem po zvládnutí základů kresby je lépe kreslit  podle modelu. Výhodou je, že ho vidíte trojrozměrně. Jde-li o zachycení věrné podoby, pak lze kreslit jedině podle modelu. Portrét kreslíte postupně, model vidíte z různých stran i v pohybu, máte tím lepší možnost ho poznat a zachytit jeho podobu, možná i jeho "duši". Podle fotky nekreslíte portrét člověka, ale kreslíte fotku – t.j. věc "bezduše", mohou na ní být chyby v podobě (netypicky přivřené/vykulené oči, zkřivený koutek úst, …), o kterých nemůžete vědět a tím nemáte ani šanci je opravit. Jistě jste si všimli, že na některé fotce si nejste úplně podobní? Navíc jste odkázáni na kvalitu fotky – může být špatně osvětlená, přeexponovaná, nedoostřená, … A pak Vám někdo řekne, že Vám podoba modelu nesed s vašim obrázkemí! A jen Vy víte, že "sedí" podoba s fotkou. Zvlášť nebezpečné je to při kresbě celebrit, když kreslíte podle starší, méně známé fotky a celebrita již změnila podobu (nejenom že zestárla) a lidé dnes znají její "jinou", modernější tvář. Když se učíte kreslit a nemáte vhodný model, kreslete podle zrcadla – to s Vámi bude mít trpělivosti "takakorát"
    Kresbu podle fotky ale úplně nezavrhuji, např. zvířata se podle fotky kreslí lépe a pohodlněji. Po získání zkušeností dokážete i podle fotky nakreslit věrohodný portrét
  2. Otázka: Napadnou-li Vás další jednoduché otázky ke způsobu kresby portrétu, které mohou zajímat více lidí, napište je sem do komentáře, ráda je zde zodpovím
    Odpověď:


KOMENŤÁŘE ZDE PIŠTE PROSÍM POUZE O KRESBĚ / MALBĚ PORTRÉTU

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Ad.: Dotaz

(Menci, 3. 5. 2009 14:06)

Ano, volně se srolovat může - jen se nesmí papír "zlomit" (přeložit).
Rámuje se vždy pod sklo (nejlépe antireflexní), čímž se srolování narovbná.

dotaz

(Petr, 2. 5. 2009 21:12)

Dobrý den. Chtěl bych se zeptat jestli se může kresba na čtvrtce A3 po nastříkání lakem "srolovat" pro snadnější přepravu. Děkuji

Ad.: nemam inspiraci

(Menci, 30. 3. 2009 19:35)

Jiriku, nic si z toho nedělejte, s pořádným nápadem, inspirací, polibkem Můzy, ... měli, mají a budou mít problém všichni umělci. Každý ji hledá jinde, někdo v přírodě, někdo v lásce, jiný v alkoholu a třeba Vincent van Gogh si (možná?) kvůli ní uřízl ucho? Chce to trpělivě zkoušet dál, jednou ta Múza (možná?) přijde.
Pokud někdo "naseká" 365 uměleckých děl za rok - tak to většinou za moc nestojí.
Poznámka: A pokud "obkreslíte" třeba kus přírody kterou máte před sebou - tak je to určitě Váš originál = vlastní obrázek ...

nemam inspiraci

(jirik, 13. 3. 2009 22:15)

v prve rade zdravim..ahoj!:) dokazu co koliv obkreslit kdyz to mam pred sebou..zmensim to zvetsim to udelam to zrcadlove ale musim to videt nedokazu nakreslit vlastni obrazek kterej by byl original odemne tak se chci poradit kde nejcasteji vas prepadne tzv.muza nebo to je jen tim ze nemam dostatecnou fantazii?

hledám pouličního malíře : 347 63 00 04

( Petra, 11. 3. 2009 15:23)

Přihlaste se , kdo rádi malujete a chcete se podělit se s vým umem s kolemjdoucími, zastavit je a zvěčnit na plátno či papír, vydělat si tak a prezentovat zlaté ruce malířské. Jsi-li dobrý v tomto oboru, zavolej a hlavně dokaž obrazem.
Nehaňte tento kumšt,když to neumíte.

Ad.: "pouliční kreslíři ..."

(Menci, 20. 2. 2009 21:07)

Nějak jsem si nevšimla, že bych ve svých textech hanila pouliční malíře? Na jednom místě popisuji, jak jeden z malířů posunoval nakreslené oko na správné místo ... to se stane každému, že na svém díle něco opravuje ...
Navíc jsem před 10-ti lety také malovala na ulici - portrét do 20-ti minut. Půl hodiny už je na ulici příliš. Vím, že to není lehké, vůbec by mne nenapadlo je nějak hanit.

"pouliční kreslíři nechytají podobu"

(pouliční kreslíř, 20. 2. 2009 18:37)

Trochu mě zaráží Vaše sebevědomí, se kterým haníte pouliční umělce, zvláště když vy jste sama něco jako podprůměrný nedouk hrající si na učitele. Vy svoje dílka šmrdláte hodiny a je to na nich vidět, hlavně ta křečovitost a těžkost. Zkuzte na ulici nakreslit portrét za půl hodiny a dostat zaplaceno!!!

Ad.: kresba dole hlavou :)

(Menci, 28. 1. 2009 15:32)

Otáčet s předlohou je výborný nápad. Při kreslení je potřeba vidět objekt co nejpodrobněji, nejlépe ze všech stran. Proto kreslím raději podle modelu (i když se hýbe), než podle fotky, kde plno detailů nutně chybí.
Mrkla jsem i na Vaši stránku - doporučuji ke shlédnutí i ostatním, zejména Váš "Dědko" je úžasný!

kresba dole hlavou :)

(Jana, 23. 1. 2009 21:29)

Dobry den, obdivujem Vasu tvorbu. Velmi sa mi paci. Taktiez sa obcas venujem kresbe :)ale som amater... Mam vsak pre zaujemcov kresby portretu malu radu pri tvorbe tienov a tmavych casti (ak kreslia ceruzkou). Ak chcete spravne vystihnut tmave casti na obrazku , tak prizmurete oci az pokym neuvidite obrazok rozmazane...vtedy vam pekne vystupia dolezite tmave odtiene obrazka a lepsie si ich vsimnete a krajsie ich vystihnete ako ked ich vidite ostro. Taktez si pomaham velmi zvlastnym sposobom aby som vystihla vsetko dolezite - jednoducho si predlohu otocim dole hlavou pripadne predlohou(foto) rotujem, aby som ju vzdy videla z ineho uhlu pohladu , napriklad otocim si ju o 45 stupnov potom dokreslim to co som si nevsimla, ked som mala obrazok rovno, potom ho otocim dole hlavou a zase sa snazim kreslit dolezite detaily, ktore mi unikli a takto sa postupne dopracujem k zelanemu vysledku. Znie to sialene, ale verte mi neuveritelne to pomoze. Nezabudnete ani na tu najmensiu vrasocku ani na dolezite crty ktore davaju obrazu vyraz a zivot...Mozete sa pozriet ako vyzeraju obrazky po dodrzani takehoto postupu...mam ich vystavene na nasledovnej adrese: http://www.umeleckediela.sk/sk/profil/jana-mlynarikova--ing

Ad.: reakce

(Menci, 1. 1. 2009 12:03)

Ve svém návodu se skutečně snažím popsat, jak nakreslit jenom realistický portrét. "Vdechnuti" něčeho víc je trošku o něčem jiném a napsat na to návod opravdu neumím. Zdůrazňuji také - že můj návod zde je pro začátečníky.
Postup jsem načrtla takový, jaký já používám a který je DLE MÉHO NÁZORU nejlepší (a to i pro proporcionální zachycení modelu.) Nikde netrvrdím, že to je obecně nejlepší postup. Znáte-li lepší postup - sem s ním!!
Taky Vám ho ráda zkritizuji ;-))

reakce

(Ríša, 1. 1. 2009 5:05)

Děkuji moc za vyčerpávající postup, jistě jste s tím strávila mnoho práce na zkomprimování dat (fotek portrétů, chronologického postupu, ujasnění). Myslím, že pan Petr chtěl upozornit, že ty portréty vypadají příliš panenkovitě. Chápu, že realistické vyobrazení objektu je pro začátečníky, že to chce vdechnout do té osoby něco, ale toto nám navozuje dojem kýče, spotřebního vtírání, které vidíme v každém podbízivém časopise. Myslím, že na to si obzvláště ženy musí dávat pozor, aby neprodukovaly dokonalé barbíny. A domnívám se, že i postup kresby, jež jste načrtla, je pouze pro ty nejzběhlejší, neboť proporcionálně to opravdu nevychází, a tudíž nás vede na špatnou cestu. Postavy vypadají jako dítě skřížené s důchodcem. Toť vše kritické, každopádně děkuji za postupy a úsilí.

Poděkování

(Víťa, 19. 12. 2008 16:06)

Děkuji za váš návod jak kreslit portréty,bez vás bych si netroufla do toho jít.Mám za sebou první dva portréty a mně (a naštěstí i portrétovyným) se moc líbí,takže snad budu pokračovat.

dřevokresby

(petr, 10. 12. 2008 13:35)

bohužel neá ted čas se rozepisovat, ale dřevokresby se mi opravdu líbí. Havne ty méně kolorované. Je v tom něco, tajemného a originálního.

Ad.: Názor na kresby

(Menci, 16. 11. 2008 13:56)

Petře, děkuji za zájem o mé obrázky a vyjádření názoru. Vyprovokoval jste mne ke vzpomínkám na moje studentská léta: Talentovky na VŠ jsem dělala v roce 1969, tehdy se dělalo pořadí, byla jsem první, přijato nás bylo 20 z několika set uchazečů. Školu nás v termínu ukončilo 7. Ano, byla jiná doba. Dnes už bych talentovky nedělala ... chodím občas na výstavy dnešních mladých umělců a NĚKDY jsem opravdu v rozpacích, co si mám o tom "umění" myslet. Myslím díla typu: "Vepř v akváriu naložený ve formalínu" či jiná díla typu: "Čára sem - čára tam - hotovo za 5 minut + solidní cenovka". Mám opravdu jiný vkus. Ale nezevšeobecňuji - jsou i výstavy, které se mně opravdu líbí!
Věřím, že Vy malujete lépe, proto zde uvítám odkaz na Vaše stránky (nebo fotogalerii), ráda se mrknu i na Vaše díla. Máte vysokou školu výtvarnou, tak nepochybuji, že se také na netu prezentujete.
Ještě k Vaší poznámce, že necítíte "lehkost ruky": ... prezentované černobílé portréty kreslím běžně za 15 až 20 minut. "Těžkou" rukou by to tak rychle nešlo ... a co říkáte na moje dřevokresby?

Názor na kresby

(Petr, 13. 11. 2008 12:28)

Nemyslim to špatně, ale ty kresby jsou hodně podprůměrné, nějak proporčně to nesedí už na první pohled, působí ta naivně až dětsky a nic uměleckého v tom není, je to jakoby křečovité, není v tom cítit lehkost ruky, nějaký talent asi máte, ale ako samouk jste šla špatným směrem. e vaší tvorbě hnacím motorem je hlavně píle, vytrvalost a hlavně vás to moc baví.Snad se nezlobít za tento názor, ale na uměleckou školu by vás s timto nevzali,je to až kýčovité.Ale o to vam určitě nejde, hlavně že máte své přízivce a lidé to kupují. Vkus má každý jiný.Já osoně mám vysokou školu výtvarnou a náhodou jsem narazil na vaše stránky,tak mě napadlo napsat sem svůj názor.

:-)

(Tereza:-), 1. 10. 2008 21:03)

Dobrý den,
Vaše portréty se mi moc líbí ted sem začala taky malovat olejem portrety, ale potřebovala bych někdy pomoct nebo aspon poradit co dělám špatně.Přestěhovala sem se do Brna a moje učitelka, která mě měla na výtvarku je daleko tak kdyby vám to nevadilo a bych vám teba na email poslala to co sem namalovala a vy my řekla co si o tom myslíte?
Kdyžtak my napište na mail Youaredeadma@seznam.cz
Děkuju

Ahoj

(Hanka, 1. 8. 2008 21:27)

Chtěla bych vám poděkovat, protože díky vám jsem začala malovat portréty. Sice sem už dřív věděla o svém malířském nadání, ale začala jsem ho zlepšovat až po navštívení vaší stránky. Je mi sice 14 let ale myslím si, že moje kresby (a ostatní lidé to také říkají) jsou opravdu velice podobné modelu a vypadají dobře.

Ad.: Ahoj

(Menci, 20. 3. 2008 17:16)

Ano, také píši, že jsou různé postupy - každému malíři vyhovuje jiný a nikdo by neměl tvrdit, že jenom ten jeho je správný.
Rychlost také (kromě praxe) záleží na technice. Tužkou musíš každý stín "vyťunťat" - tak to trvá déle. Uhlem/rudkou stín vytvoříš jediným máznutím prstu - je to pak rychlejší.
Proto mám taky radši měkčí tužku (jde i trochu rozmáznout) a lépe se gumuje, ale chápu, že jinému víc vyhovuje B4. A "furt" nestříkám ani uhel - fixuji až úplně na závěr.
Místo fixativu používám lak na vlasy - ve výsledku nevidím rozdíl - i když někdo tvrdí, že to prý žloutne - já to nepozoruji.

Vaek

(Mimochodem, 17. 3. 2008 15:48)

nesouhlasím s těma tužkama,mě se líp kreslí s B4 ale B6 nebo B8 už se moc rozmazává....to bych to musel furt stříkat fixativem

Ahoj

(Vaek, 17. 3. 2008 15:43)

kreslíš a maluješ opravdu pěkně,nedávno jsem byl na nějakém kursu ale tam to učuli trochu jinak ale se stejným výsledkem...ps:dělali jsme to s osami a podle fotky od očí po nos a pusu poté tvar obličeje,náčrtek vlasů,začernění vlasů,progumování,dostínování,vygumování os a podpis:D snad se někdy naučím kreslit rychleji první portrét mi trval 6 hodin.... :P tak se tu mějte hezky!